torsdag 8 januari 2009

HURRA FÖR VÄRMELJUS

Jag har alltid älskat värmeljus, men då mest för stämningens skull. Nu har de fått ännu större betydelse. Värmeljus är en utmärkt värmekälla! Under de kalla dagarna som varit nu har vi haft värmeljus överallt. Det innebär både badrum och hall, så nu måste jag snart till Ikea för att köpa upp ett nytt lager.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av vädret - snarare varit förundrad över hur mycket folk kan prata om vädret. Jag tycker att man märker ju vad det blir för väder och det går ju inte att påverka ändå så varför snöa in på vädret. - Här står tillvaron still när det kommer en väderprognos - inget kan störa. Det är radio, tv, texttv och väder-sms. Det pratas grader, lågtryck, högtryck, måne, "ninedagen", vindriktning etc, etc.

Jag tycker fortfarande att vädret är rätt ointressant men jag har börjat förstå att det har större betydelse här än vad det har i en lägenhet i stan. Även om man inte kan göra något åt vädret påverkar det hur mycket stallet ska vara öppet på natten, hur länge hästarna kan vara ute, om snöbladet ska vara på traktorn, hur länge motorvärmaren ska vara i, hur mycket glykol som ska vara i traktorn, vilka jobb som kan utföras, hur många gånger man ska gå upp och elda på natten, hur mycket ved som ska bäras in, vilken ved som ska användas, hur svårt det blir att få eld i spisen, om man måste sova med strumpor och säkert mycket mer som jag inte har förstått än.

Inga kommentarer: