söndag 18 januari 2009

EN HELG PÅ LANDET

I helgen har det varit riktigt lantbruksliv för min del. Igår tränade jag på att köra traktorn själv. Jag kan nu starta och köra på en växel, stanna och stänga av på egen hand. Om jag håller foten över kopplingspedalen hela tiden fungerar det bra att koppla. Det är momentet att ta upp vänster fot på kopplingspedalen snabbt som har varit svårt. Det krävs mycket mer kraft att köra traktor än bil, det känns ju ovant att nästan stå upp för att hålla bromsen i botten. Jag måste också träna mer på att känna när jag har lagt i neutralen och inte fyran. Jag ska försöka öva lite regelbundet nu så att jag inte glömmer mellan gångerna. Jag tränar i en hage så det är relativt riskfritt.


Efter traktorövningen fick jag åka hästvagn efter traktor eftersom den skulle med hem. Det kändes lite lustigt.



Idag har vi kört med Lukas, allt gick väldigt bra men han var lite hetare än vanligt. Han gillar inte riktigt kraftledningarna, men det kan också ha berott på att han kände av en älg i närheten, för när vi kom hem såg Fredrik en älg springa genom skogen från det hållet som vi kört. Jag missade den som vanligt.






Vi har också gjort i ordning en släde som stått på logen och blivit väldigt smutsig. Sedan var det bara att vänta på snön...


Nu snöar det!

Inga kommentarer: